2013/01/25

tuplasti suklaata

Tänään saan yökylään ihanan ystävän ja siinäpäs olikin hyvä syy leipoa pitkästä aikaa. Halusin kokeilla jotain minulle uutta ja koska olen viehtynyt suklaaseen ja pikkuleipiin, kokeiluun pääsivät Whoopiet eli kyseessä on leivonnainen, jossa kahden pehmeähkön pikkuleivän välissä on jotain täytettä.

Aah, tässäpä keino vetää kunnon suklaaöverit. Eli resepti on tarkoitettu vain suklaaholisteille. Minä en ole makeaa juurikan syönyt viimeiseen kolmeen viikkoon ja nämä olivat minulle "hiukan" liikaa näin yht'äkkiä. Öf. Mutta kokeilee ken uskaltaa ;)

Tuplasuklaa Whoopiet
Ohjeesta tulee 12 ISOA whoopieta

250g (=reilu 4 dl) vehnäjauhoja
1 tl soodaa
hyppysellinen suolaa
115g pehmeää voita
150g (=n. 2 dl) sokeria (käytin ruokosokeria)
2 tl vaniljasokeria
2 kananmunaa
150g ranskankermaa
100g maitosuklaata rouhittuna

Täyte:
150g tummaa suklaata paloina
115g suolatonta voita
1,5dl kuohukermaa

- Lämmitä uuni 175c.
- Sekoita kuivat aineet keskenään.
- Vaahdota voi ja sokerit.
- Lisää munat yksitellen voimakkaasti vatkaten.
- Lisää myös puolet jauhoseoksesta ja sitten ranskankerma. Sekoita hyvin.
- Lisää loput jauhot ja suklaarouhe. Älä vaivaa taikinaa liikaa.

- Lusikoi taikinasta 24 pyöreää taikinanokaretta uunipelleille. Jätä reilusti kohoamisvaraa!
(Näistä minun whoopieistani ei tullut kauniin pyöreitä johtuen siitä, että lusikoin taikinan pellille. Jos haluaa täydellisen pyöreitä pikkuleipiä, voi kokeilla taikinan pursottamista.)
- Paista 175c n.10-12 minuuttia kunnes pikkuleipä tuntuu pinnalta kiinteältä. Anna jäähtyä hetki ja nosta ritilälle jäähtymään täysin.

Täyte:
- Sulata suklaa ja voi vesihauteessa.
- Anna jäähtyä 20 minuuttia huoneenlämmössä.
- Sekoita vispaamaton kerma jäähtyneeseen suklaaseokseen ja nosta seos jääkaappiin n.10 minuutiksi.
- Levitä tai pursota täyte 12 pikkuleivän litteälle puolelle ja paina päälle loput pikkuleivät.


Ohje on alunperin kirjasta Whoopie-leivokset, Gummerus. Ohjetta olen hiukan muokkaillut.

4 kommenttia:

Ellu kirjoitti...

Huh! Onpas vain tuhdin kuuloista! Jäis varmaan suklaan himoselta Miniltäkin syömättä :D

emmi kirjoitti...

Ensimmäinen oli ällö mut vähän ajan päästä toinen maistuikin paremmalle :P

Kaisa Turtiainen kirjoitti...

Moi!

Siulla on kovin hienoja leipomuksia :D Hyvä jos saan itse väännettyä mummon perinnepullat muutaman vuoden välein..

Miulla on sama himotus tuon sinapin keltaisen kanssa, josta kirjoitit aikaisemmin. Jotenkin tuntuu, että se on ainut väri, joka sopii meille kotiin ja miulle päälle. Vaikka kuinka yritän aina "vihata" muotivärejä (eli niitä joita esiintyy aaltomaisesti H&M:N vaatteissa yms) niin kyllä ne ihmeellisesti vaikuttavat mieltymyksiin. Olen aina vihannut pastellista mintunvihreää ja pitänyt sitä niin kasarina, mutta kun sitä on tullut monesta tuutista kuukausia, niin se voisikin olla ihan kiva vaikkapa ruokalautasissa... :/ Mutta keltainen kauteni on kestänyt jo kolmisen vuotta eikä loppua näy.

Minkälainen piha teillä on? Onko suunnitelmia tai "sormet multaan" himoja" näin kevään kynnyksellä?

emmi kirjoitti...

kiitos kaisa!
minun lemppareita ovat ihan perinteiset pullat joko voisilmällä tai ilman. mutta kun minä olen niin laiska niitä tekemään, se kaikki kohottelu ja varsinkin vaivaaminen. puuuh. siksi minä teen näitä helpompia leipomuksia. :)
tulenpa vastaamaan sinun luokse nuista muista jutuista.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...